Koopgids voor elektrische laadstations

 

Wat is een laadstation voor elektrische voertuigen?
Als je net een elektrisch voertuig (EV) hebt gekocht, heb je je waarschijnlijk gerealiseerd dat je nieuwe auto geen gewoon voertuig is - in plaats van benzine krijgt je EV zijn stroom uit een stopcontact. Maar het is ook niet bepaald een gewoon apparaat. Uw elektrische auto is uw transportbron en u hebt hem betrouwbaar nodig. Een laadstation voor elektrische voertuigen, ook wel EVSE (elektrische auto-uitrusting) genoemd, kan uw EV van stroom voorzien, net zoals benzine een auto op brandstof aandrijft.
Op dit punt vraagt ​​u zich misschien af, waarom kunnen we het niet gewoon een oplader noemen als dit apparaat de stroom levert om mijn auto op te laden? Waarom noemen we het een laadstation, bevoorradingsapparatuur of een EVSE? Dit komt omdat een 'oplader' verwijst naar een apparaat dat huishoudelijke elektriciteit omzet in elektriciteit die kan worden opgeslagen. Bij elektrische auto's zit de oplader eigenlijk in de accu van je auto. Laadstations / EVSE's leveren de stroombron terwijl de accu van de auto het opladen doet.


Waarom een ​​EV-laadstation kopen?
Laten we eerst eens kijken naar de voordelen van de elektrische auto zelf. Met een elektrische auto kunt u uw CO2-uitstoot drastisch verminderen, hoeft u nooit olie te verversen, kunt u uw auto repareren door hem aan te sluiten en op "downloadsysteemupdate" te drukken en kunt u duizenden dollars besparen op gas. In feite kunt u benzinestations helemaal vermijden. Maar dan is er het probleem van het opladen van je auto.
Om te helpen met het oplaadprobleem, worden alle elektrische voertuigen geleverd met een 120 volt laadsnoer, ook bekend als een oplader van niveau 1. Het 120 volt snoer wordt aangesloten op een gewoon huishoudelijk stopcontact en geeft je 6-8 km batterijduur na een uur opladen. Dat is voor veel EV-bezitters niet snel genoeg en daarom kiezen ze ervoor om te upgraden door een laadstation te installeren. Oplaadstations (ook bekend als laders van niveau 2) gebruiken een speciaal stopcontact van 240 volt, zoals die worden gebruikt om wasdrogers van stroom te voorzien. Laders van niveau 2 kunnen een EV opladen met meer dan tweemaal de snelheid van een lader van niveau 1.

 

Welke functies van het EV-laadstation zijn belangrijk om te overwegen?
Uw oplaadtijd halveren met een EV-laadstation heeft duidelijke voordelen. Maar niet alle EVSE's zijn hetzelfde en het installeren ervan is niet gratis. Hier zijn een paar criteria die u zou kunnen overwegen bij het kopen van een EV-laadstation.


Volt, versterkers en kilowatt
In zeer algemene termen betekent hogere volt, ampère of kilowatt meer elektriciteit. Maar het kopen van een EV-laadstation kan ingewikkeld zijn en u moet de verschillen tussen de voorwaarden begrijpen.
Het is het gemakkelijkst om aan volt, ampère en kilowatt te denken alsof je water verplaatst in plaats van elektriciteit:
Volt is als de waterdruk. Een ESVE van niveau 2 gebruikt een stopcontact van 240 volt (zoals het stopcontact voor uw wasdroger).
Amps meten het debiet. Je kunt het zien als het volume water dat op een gegeven moment uit een slang komt. De meeste EVSE's leveren ergens tussen de 20 en 40 ampère elektriciteit.
Kilowatts meten hoeveel stroom je krijgt als je de volt (druk) en de ampère (volume) vermenigvuldigt. Omdat alle EVSE's van niveau 2 240 volt gebruiken, zijn de kilowatts die worden geleverd door twee verschillende laadstations van 40 ampère hetzelfde.
De meeste EVSE-productbeschrijvingen gebruiken versterkers als de belangrijkste meting om aan te geven hoe snel uw voertuig wordt opgeladen. Een goede vuistregel is dat een vermogen van 30 ampère je ongeveer 50 km rijden per uur oplaadtijd oplevert. Het is een ruwe schatting, maar de logica volgt ook voor andere versterkerniveaus: 40 ampère voor een uur zou je ongeveer 65 km rijden opleveren.
We raden aan om een ​​station te kopen met een output van minimaal 30 ampère. Aangezien elektrische voertuigen de weg van de toekomst zijn, is vooruit plannen verstandig. Je hebt misschien geen 30 ampère nodig voor je huidige voertuig, maar als je een nieuwe EV opwaardeert of toevoegt aan je wagenpark, hoef je niet tegelijkertijd een nieuwe EVSE aan te schaffen.


Locatie: buiten versus binnen
Niet alle EV-bezitters hebben garages of ruimte om hun auto binnen te stallen. In die gevallen zullen ze laadstations moeten onderzoeken die over buitenfunctionaliteit beschikken. Een holster die de stekker aan het uiteinde van een oplaadsnoer beschermt, de J1772-connector, wordt aanbevolen voor installaties buitenshuis.
Als u een buiteninstallatie nodig heeft, zoek dan naar de NEMA-behuizingsclassificaties van het apparaat. Zowel stopcontacten met NEMA 3- als NEMA 4-classificatie moeten geschikt zijn voor gebruik buitenshuis, maar een NEMA 4-classificatie betekent dat het laadstation iets meer weerbestendig zal zijn.


Aangesloten versus bedrade EVSE's
Een aangesloten EVSE beschrijft een laadstation dat net als uw wasdroger in een stopcontact van 240 volt wordt gestoken. Een aangesloten station is meestal iets duurder, maar is draagbaar en gemakkelijker te repareren of te vervangen. Elke EV-bestuurder die twee huizen heeft en hoopt op beide locaties dezelfde EVSE te gebruiken, wil stations die op een stopcontact worden aangesloten.
Ter vergelijking: een bedrade EVSE heeft een interne elektrische aansluiting, zoals een plafondventilator.

Met een bedraad station kunt u voorkomen dat u een aansluitdoos (de metalen doos achter uw stopcontact) installeert en deze kan nodig zijn voor installaties buitenshuis. Met de interne verbinding kan het repareren en vervangen van een bedraad laadstation ingewikkelder zijn.

 

Wi-Fi verbonden mogelijkheden
EVSE's die met wifi zijn verbonden, bevatten doorgaans ook een app van de fabrikant waarmee u de planning, het starten op afstand en herinneringen kunt beheren. Voor EV-rijders met TOU-meting (Time-of-Use), kunt u met deze functionaliteit uw lading programmeren voor het tijdstip van de dag waarop uw elektriciteit het goedkoopst is.

Merk op dat sommige verbonden apparaten niet werken zonder Wi-Fi-toegang. Als je een oplader krijgt waarvoor wifi vereist is, wil je zeker weten dat je signaal sterk genoeg is op de locatie waar je de EVSE installeert.

Sommige EV's worden geleverd met starten op afstand en plannen op afstand rechtstreeks in de auto, in welk geval het mogelijk is dat deze functie op het laadstation niet nodig is. Bedenk echter nogmaals dat uw volgende EV mogelijk geen Wi-Fi-mogelijkheden heeft.

 

Kabellengte laadstation
De meeste EVSE-fabrikanten verkopen zowel laders van 16 als 25 voet, waarbij de langere laders meestal een beetje hoger geprijsd zijn. Wanneer u de EVSE-kabellengte overweegt, stelt u zich voor waar uw auto en het laadstation zullen worden geplaatst. Vraag jezelf af: hoe ver van het laadstation zal het stopcontact van de auto zijn?

Vijfentwintig voetladers bieden het gemak van extra mobiliteit en kunnen u helpen geld te besparen op de installatie als er minder elektrisch werk binnen de muur nodig is. Onthoud ook dat u uw auto waarschijnlijk elke nacht oplaadt - het extra gemak van mobiliteit kan de premie waard zijn.

 

Prijs van EV-laadpalen
Met ongeveer Eur 450 voor het goedkoopste model hoeven laadstations de bank niet te breken, maar modellen met wifi of andere extra functies kunnen de kosten oplopen tot bijna Eur 800. U wilt ook rekening houden met de installatiekosten. Afhankelijk van de vereisten voor uw installatie en het gangbare tarief voor elektriciens in uw regio, kan de installatie variëren van een paar honderd euro tot wel 1000 Euro

Gelukkig is het opladen met een laadstation goedkoper dan het kopen van traditionele brandstof. U kunt zelfs honderden dollars per jaar besparen als u een elektrische auto bestuurt. Na verloop van tijd kunt u de kosten van het laadstation goedmaken, vooral als u uw elektrische auto combineert met zonnepanelen op het dak.

 

Belastingkredieten en incentives voor elektrische voertuigen
Veel staten hebben kortingsprogramma's of andere prikkels om het gebruik van elektrische voertuigen en EVSE's aan te moedigen, waaronder specifieke programma's om de kosten van het installeren van een laadstation te verlagen. Het ministerie van Energie houdt een lijst bij van de verschillende bestaande programma's en kan een goede hulpbron zijn.

 

Installatie: het vinden van een kwaliteitselektricien
Op een gegeven moment moet u een elektricien raadplegen. EVSE's omvatten meestal het installeren van een nieuw stopcontact of ander elektrisch werk achter uw muren. Tenzij u zelf een expert bent of al een elektricien kent, moet elke zoekopdracht naar een EVSE ook onderzoek naar elektriciens omvatten.